De fleste nye maskiner er udstyret med klimaanlæg, men klimaanlæg koster meget brændstof, og selv når kølingen er sat til maksimum, kan det blive rigtig varmt på den del af kroppen, som træffes af solens stråler. Med Hammerglass IR bliver klimaet i kabinen behageligere og brændstofomkostningerne kan endda sænkes nævneværdigt. Næsten 50% af alle leverede Hammerglass-ruder til rullende materiel er af typen IR. IR-glasset har samme præstationsevne som den almindelige Hammerglass-rude når det gælder styrke, kemikalieresistens og modstandsdygtighed overfor ridser. Hammerglass IR i tykkelsen 12 mm er RABS-klassificeret.
Hammerglass IR (Infra Red) reducerer solindstrålingen med 45-55%. Ruderne leveres i grøntonet eller gråtonet Hammerglass IR. Den svage toning må dog ikke forveksles med normale tonede bilruder. Ved IR-rudernes produktion tilsættes et stof, som absorberer solens infrarøde stråler (varmestrålingen) uden at lystransmittansen reduceres nævneværdigt (ca. 10%). Effekten føles tydeligt når man tester strålingsvarmen fra en IR-lampe (griselampe). Hvor en normal rude tillader fuld indstråling, er dæmpningen ekstrem effektiv med IR-ruderne.
Pentti Lappalainen driver en stor tørvegrav udenfor Vasa i Finland. I sommeren 2012 lavede han et eksperiment: På den ene af to identiske Åkerman E-serie gravemaskiner monterede han Hammerglass IR-glas i samtlige af kabinens ruder. Maskinerne havde samme arbejdsopgave i tørvegraven og blev kørt i ca. samme antal timer. Gravemaskinen med IR-glas havde 1.100 € (8.000 DKK) mindre brændstofforbrug end den med sædvanligt glas! En højest uvidenskabelig studie, men den viser, at der ligger store besparelsesmuligheder i kabinens klimatiseringssystem.