Vi anvender cookies for at give dig den bedst mulige oplevelse med vores websted (for at tilpasse indholdet, analysere webtrafikken samt for at stille funktioner for sociale medier og annoncer til rådighed). Du godkender anvendelsen af cookies, hvis du surfer videre på webstedet. For mere information om vores private policy klik her>>
Infrastruktur 2016-11-04

Hammerglass i Älmhults rejsecenter

For at begrænse fremtidige underholdsomkostninger har Trafikverket valgt at satse på Hammerglass i et antal nye rejsecentre.
– Det er jo en klar fordel at kunne deltage allerede i projekteringsfasen”, siger Hammerglass AB:s forretningsområdechef for Infrastruktur Ulf Bergström. Nu har vi kunne dimensionere vores ruder for bl.a. at optimere antal og type af fastgørelseselementer, samt afstanden mellem dem. Gennem det grundige forarbejde bliver montagen tydelig nemmere. En del af glassene skal opmåles direkte på pladsen, men i det store har vi det meste klar inden der påbegyndes på stålskelettet. Hammerglass vejer jo kun det halve af sædvanligt glas, hvilket gør dimensioneringen en del nemmere. Trafikverket kæmper med store omkostninger for at skifte slidte og knuste glas i deres stationer, fortsætter Ulf Bergström. Det er jo ikke kun glassene som koster, omkostninger for togstop, kraner og lifter, natarbejde osv. løber op i store summer, hvis der skal skiftes ruder over sporet.

Hammerglass-plader i 12 mm tykkelse er blevet testet med sprængladninger svarende til 100 kg TNT i 14 meters afstand. I Älmhults-projektet valgte konstruktøren endda gå helt op til 15 mm tykkelse.
– Ved at vælge 15 mm tykkelse har vi kunne fastgøre håndlisterne direkte i pladerne, siger Hammerglass AB:s konstruktør Amy Lilja. Nu slipper vi for at skulle etablere støttebind bag ruderne, hvilket sørger for et åbent og lyst indtryk, samtidig med at de kraftige plader giver stabilitet for håndlisterne. De 3 ekstra millimeter giver desuden ekstra stabilitet når det blæser værst, fortsætter Amy Lilja. I de seneste år har næsten udelukkende anvendt 15 mm Hammerglass til skærmtag over jernbanespor. Vi har udført flere projekter for SL, bl.a. til Saltsjöbanen og Roslagsbanen. Der har vi desuden bøjet pladerne i toppen, for at få en ekstra god stabilitet, afslutter Amy Lilja.

I Älmhults rejsecenter er der monteret Hammerglass i gangbroen over sporene, i perronnedgangene samt i elevatorskaktene.

Publiceret www.jarnvagsnyheter.se 04-11-2016


2021-02-01

Gävles stoltheder bag Hammerglass

Hvem vil du gerne spejle dig i, Babsan eller Rock-Olga? Rolf Lassgård eller Thomas Di Leva? Kendisspejlene på den nye gågade i Gävle løfter hele midtbyen.

"Før var her lidt halvtrist, men nu er det rigtig godt" konstaterede en Gävlebo til SVT Nyheter, da den nye gågade i Gävle blev indviet inden årsskiftet.

Vi synes også, at resultatet er blevet virkelig godt, og takker Gävle kommune for den sjove og anderledes opgave med at beskytte byens lokale stjerner bag Hammerglass-spejle. Nu kan de kendte ansigter sprede glæde og stolthed til forbipasserende (som måske benytter chancen for at spejle sig i sit idol), og kommunen behøver ikke at bekymre sig om hærværk.
Sjovt, innovativt og holdbart, just the way we like it.


2021-01-31

Fik du et svar, Mr Jones?

Det ved vi desværre ikke, men hvis spørgsmålet var blevet stillet til Hammerglass, havde vi i det mindste ikke påstået, at det er en velfungerende løsning at lappe og reparere de samme busskure igen og igen.

Signaturen Mr Jones skriver i et læserbrev til Hallands Nyheter, hvordan han endnu en gang har læst en redegørelse for, hvor mange skader der sker på lenets busskure samt omkostningerne til reparationer.

"Jeg har i mange år været forundret over, hvorfor Hallandstrafiken har busskure af materialer, der er meget lette at slå i stykker for de personager, der fornøjer sig med den slags. Kan nogen svare på, hvorfor man ikke anvender et andet materiale, for eksempel plexiglas, for at holde omkostningerne nede? Penge der i stedet kunne bruges til rejsekort til pensionister, så vi der bor på landet, slipper for at tage bilen, hver gang vi skal til byen."

Vi tror heller ikke, at Mr Jones ville være blevet tilfreds med plexiglas!

Vi ser ofte i læserbreve til aviser, at rejsende (som signaturen Mr Jones til Hallandstrafiken) stiller spørgsmål ved, hvorfor busskure ikke laves af plexiglas i stedet for almindeligt glas – i den tro, at skurene så ville holde bedre. Det ville de ganske vist, men de ville alligevel ikke holde særlig godt.

Tre årsager:

  1. Plexiglas bliver meget let ridset. Busskuret ser hurtigt slidt ud.
  2. Plexiglas tåler ikke opløsningsmidler, hvilket gør det svært at fjerne graffiti. Pladerne får et mælkeagtigt udseende, og udsynet bliver dårligere for rejsende og buschauffører.
  3. Plexiglas brænder ved antændelse.

Polykarbonat ville være et bedre alternativ. Det er en sej, ubrydelig termoplast, som er 300 gange stærkere end almindeligt glas – til sammenligning med plexiglas, som er 30 gange stærkere. Uden overfladebelægning er polykarbonat dog i lighed med plexiglas let at ridse og kan hurtigt begynde at gulne.

Hammerglass polykarbonat – det bedste alternativ!

Tre årsager:

  1. Vores polykarbonat har en unik kiseloxidbelægning, som forhindrer pladerne i at gulne. Overfladebelægningen er glat og gør pladen nem at rengøre for graffiti med almindeligt rengøringsmiddel.
  2. Vores ubrydelige busskur er udviklet med vores egen ramme med specialbeslag, som gør det umuligt at sparke pladerne ud, når vandalen bliver frustreret over, at de ikke går i stykker.
  3. Hammerglass brænder ikke.

Resultatet, Mr Jones, ville blive, at dit busskur altid opleves som rent og trygt – og frem for alt helt.


2021-01-30

Nu kan du trygt gå over Norvikbanen

Det føles vanvittig godt i sjælen at bygge infrastruktur, der hjælper mennesker tættere på naturen.

Hammerglass har sat deres bomærke på gangbroen over Norvikbanen ved Nynäshamn, mellem Blomenstorp og Alhagen. Her er man velkommen til at snøre skoene, fylde rygsækken med ostemadder og en termokande kaffe og begive sig ud mod Alhagens englandskab.

Gang- og cykelbroen er en af tre brosektioner, som vi har bygget og monteret med Stockholms Havne som ordregiver.
– De bygger et nyt kæmpeanlæg uden for Nynäshamn, og som en del af projektet anlægges der en ny jernbane. Det er den, vil har lavet tre elbeskyttelsesanordninger til på broer, foruden GC-broen en bro med biltrafik og en tilpasningsdel, siger Ulf Bergström, forretningsområdechef.

Graffiti, tags eller anden tilsmudsning kan fjernes med de fleste kendte rengøringsmidler og kemikalier uden at Hammerglass-pladerne tager skade.

Risikoen for el-ulykker med alvorlige personskader som følge er altid givet i nærheden af højspænding og kontaktledninger. Tagløsningen i brudsikkert Hammerglass opfylder de seneste retningslinjer for el-sikkerhed ved montage på bro over jernbanespor.