Vi anvender cookies for at give dig den bedst mulige oplevelse med vores websted (for at tilpasse indholdet, analysere webtrafikken samt for at stille funktioner for sociale medier og annoncer til rådighed). Du godkender anvendelsen af cookies, hvis du surfer videre på webstedet. For mere information om vores private policy klik her>>
2017-12-05

Hammerglass sikrer også politistationer

Ved nybygning af politistationer, skoler, butikker m.m. leveres Hammerglass-ruder i færdige karmløsninger fra vindues- og dørproducenter. Hvis det gælder forstærkning af eksisterende ejendomme, monteres ruderne enten foran eller bag de eksisterende vinduer – som et usynligt gitter. Virksomhedens løsninger sikrer allerede mere end 20 politistationer i Sydsverige, udover de tusinde andre ejendomme, som i løbet af årene siden 1994 er sikret med Hammerglass.

  • 300 gange stærkere end glas
  • Færdige løsninger til ejendomme og køretøjer
  • Sikrer mod bombeattentater, beskydning, hærværk og indbrud

Mod eksplosion og beskydning

Mange udsatte lokaler er tidligere blevet sikret med beskyttelsesfilm, som klistres på rudens inderside. Denne film sikrer mod stenkast og eksplosioner i et meget begrænset omfang (maks. klasse ERP1). Men nutidens trusselbillede ser anderledes ud. En bilbombe med flere hundrede kilogram sprængmiddel knuser ruder i flere kvarterers omkreds. Hammerglass er testet med sprængladninger svarende til 100 kg TNT i 14 meters afstand. Det svage punkt er dog fastgørelsen af karmen i ejendommen. Ved hjælp af karmankre og styrkeberegninger er det dog muligt at finde løsninger til de fleste facadetyper. Selve sikringen udgøres af en 12 mm tyk Hammerglass-rude, som kun vejer 14,4 kg/kvm.

En sædvanlig Hammerglass-rude modstår beskydning fra enkle håndvåben. For alvorligere trusselbilleder findes der Hammerglass i laminerede splintfri versioner, som også sikrer mod beskydning med højhastighedsvåben (modstandsklasse BR6-NS).

Ekstra sikring for udrykningskøretøjer

I de sidste 5 år er hundreder ambulancekøretøjer i hele Norden blevet udstyret med Hammerglass-ruder. Gennem et unikt samarbejde med producenten af forsvarsløsninger, Hutchinson, kan det tilbydes at eftermontere køretøjer...

  • ... som ikke fanger ild og ikke får en nævneværdig højere temperatur i køretøjets indre ved angreb med brandbomber
  • ... så ruderne ikke kan slås i stykker
  • ... så brændstoftanken ikke skydes i stykker
  • ... så de kan køre 100 km med punkterede dæk

Køretøjerne anvendes som både udrykningskøretøjer og som private sikkerhedskøretøjer for politikere, virksomhedsledere, ambassadepersonale osv. Det er også muligt at eftermontere hele eller kun dele af sikringsudstyret på eksisterende køretøjer.


2021-02-01

Gävles stoltheder bag Hammerglass

Hvem vil du gerne spejle dig i, Babsan eller Rock-Olga? Rolf Lassgård eller Thomas Di Leva? Kendisspejlene på den nye gågade i Gävle løfter hele midtbyen.

"Før var her lidt halvtrist, men nu er det rigtig godt" konstaterede en Gävlebo til SVT Nyheter, da den nye gågade i Gävle blev indviet inden årsskiftet.

Vi synes også, at resultatet er blevet virkelig godt, og takker Gävle kommune for den sjove og anderledes opgave med at beskytte byens lokale stjerner bag Hammerglass-spejle. Nu kan de kendte ansigter sprede glæde og stolthed til forbipasserende (som måske benytter chancen for at spejle sig i sit idol), og kommunen behøver ikke at bekymre sig om hærværk.
Sjovt, innovativt og holdbart, just the way we like it.


2021-01-31

Fik du et svar, Mr Jones?

Det ved vi desværre ikke, men hvis spørgsmålet var blevet stillet til Hammerglass, havde vi i det mindste ikke påstået, at det er en velfungerende løsning at lappe og reparere de samme busskure igen og igen.

Signaturen Mr Jones skriver i et læserbrev til Hallands Nyheter, hvordan han endnu en gang har læst en redegørelse for, hvor mange skader der sker på lenets busskure samt omkostningerne til reparationer.

"Jeg har i mange år været forundret over, hvorfor Hallandstrafiken har busskure af materialer, der er meget lette at slå i stykker for de personager, der fornøjer sig med den slags. Kan nogen svare på, hvorfor man ikke anvender et andet materiale, for eksempel plexiglas, for at holde omkostningerne nede? Penge der i stedet kunne bruges til rejsekort til pensionister, så vi der bor på landet, slipper for at tage bilen, hver gang vi skal til byen."

Vi tror heller ikke, at Mr Jones ville være blevet tilfreds med plexiglas!

Vi ser ofte i læserbreve til aviser, at rejsende (som signaturen Mr Jones til Hallandstrafiken) stiller spørgsmål ved, hvorfor busskure ikke laves af plexiglas i stedet for almindeligt glas – i den tro, at skurene så ville holde bedre. Det ville de ganske vist, men de ville alligevel ikke holde særlig godt.

Tre årsager:

  1. Plexiglas bliver meget let ridset. Busskuret ser hurtigt slidt ud.
  2. Plexiglas tåler ikke opløsningsmidler, hvilket gør det svært at fjerne graffiti. Pladerne får et mælkeagtigt udseende, og udsynet bliver dårligere for rejsende og buschauffører.
  3. Plexiglas brænder ved antændelse.

Polykarbonat ville være et bedre alternativ. Det er en sej, ubrydelig termoplast, som er 300 gange stærkere end almindeligt glas – til sammenligning med plexiglas, som er 30 gange stærkere. Uden overfladebelægning er polykarbonat dog i lighed med plexiglas let at ridse og kan hurtigt begynde at gulne.

Hammerglass polykarbonat – det bedste alternativ!

Tre årsager:

  1. Vores polykarbonat har en unik kiseloxidbelægning, som forhindrer pladerne i at gulne. Overfladebelægningen er glat og gør pladen nem at rengøre for graffiti med almindeligt rengøringsmiddel.
  2. Vores ubrydelige busskur er udviklet med vores egen ramme med specialbeslag, som gør det umuligt at sparke pladerne ud, når vandalen bliver frustreret over, at de ikke går i stykker.
  3. Hammerglass brænder ikke.

Resultatet, Mr Jones, ville blive, at dit busskur altid opleves som rent og trygt – og frem for alt helt.


2021-01-30

Nu kan du trygt gå over Norvikbanen

Det føles vanvittig godt i sjælen at bygge infrastruktur, der hjælper mennesker tættere på naturen.

Hammerglass har sat deres bomærke på gangbroen over Norvikbanen ved Nynäshamn, mellem Blomenstorp og Alhagen. Her er man velkommen til at snøre skoene, fylde rygsækken med ostemadder og en termokande kaffe og begive sig ud mod Alhagens englandskab.

Gang- og cykelbroen er en af tre brosektioner, som vi har bygget og monteret med Stockholms Havne som ordregiver.
– De bygger et nyt kæmpeanlæg uden for Nynäshamn, og som en del af projektet anlægges der en ny jernbane. Det er den, vil har lavet tre elbeskyttelsesanordninger til på broer, foruden GC-broen en bro med biltrafik og en tilpasningsdel, siger Ulf Bergström, forretningsområdechef.

Graffiti, tags eller anden tilsmudsning kan fjernes med de fleste kendte rengøringsmidler og kemikalier uden at Hammerglass-pladerne tager skade.

Risikoen for el-ulykker med alvorlige personskader som følge er altid givet i nærheden af højspænding og kontaktledninger. Tagløsningen i brudsikkert Hammerglass opfylder de seneste retningslinjer for el-sikkerhed ved montage på bro over jernbanespor.