Vi anvender cookies for at give dig den bedst mulige oplevelse med vores websted (for at tilpasse indholdet, analysere webtrafikken samt for at stille funktioner for sociale medier og annoncer til rådighed). Du godkender anvendelsen af cookies, hvis du surfer videre på webstedet. For mere information om vores private policy klik her>>
Et blivende syn eller kun et minde? Forskellen mellem trafikoperatørerne er stor når det gælder om at forebygge hærværk.
Et blivende syn eller kun et minde? Forskellen mellem trafikoperatørerne er stor når det gælder om at forebygge hærværk.
Infrastruktur 2017-05-03

Brudsikkert glas i læskure giver en besparelse på 100.000 kr om måneden

For Andreas Mehlqvist er knust glas hverdagskost. Han er materielansvarlig for SL:s busoperatør Nobina i Stockholm og ansvarlig for over 4000 stoppesteder. Andreas har desuden været projektleder for et pilotprojekt som indebærer udskiftning af glas til brudsikkert Hammerglass i et 20-tals læskure indenfor Nobinas Södertörn-område.
– Vi valgte de læskure som var mest udsatte og hvor vi ellers måtte skifte glas enten hver eller hver anden uge. Siden installationen af Hammerglass i september har vi ikke skulle skifte glas mere! Vi regner med at have sparet over 100.000 kr om måneden kun på disse 20 læskure – egentlig ufattelige summer.

Hammerglass er et specielt belagt polykarbonat – 300 gange stærkere end glas. Selvom der tilbydes egne specialelementer til fastgørelse i læskure har virksomheden haft problemer med at etablere produktet på markedet.
– Når store virksomheder køber hærdede glasruder til læskure, er prisen meget lav. Indkøberne har til opgave at indkøbe til lavest mulig pris – på den måde kan de blive indenfor deres budget. At ruderne ødelægges og skal udskiftes hører med til driftsbudgettet, og det er jo en helt anden afdeling, siger Ulf Bergström, som er ansvarlig for Hammerglass forretningsområde Infrastruktur.

– Vores ruder er næsten dobbelt så dyre som hærdet glas, men at vores løsninger amortiserer sig allerede efter det første glasbrud spiller sandsynligvis ingen rolle. Vi har talt med de fleste regionale trafikselskaber, men svaret er altid det samme, at vi er for dyre. Som skattebetaler bliver man jo skuffet, hvis det ikke er muligt at tænke ud af boksen. Der findes ingen koordinering mellem indkøbs- og driftsafdelingen, ellers havde der sikkert siddet brudsikre glas i alle udsatte læskure.

Andreas Mehlqvist fra Nobina var i begyndelsen også skeptisk.
– Vi var bange for at ruderne skulle blive tilsmurt eller sparket ud, men de solide fastgørelsessystemer fra Hammerglass sidder ruderne sikkert, og selv hvis de tilsmøres, så sørger den glatte overflade for at de nemt kan renses, siger han. Vi troede også, at Hammerglass kunne brænde, men det er jo ikke tilfældet. Det er akrylplast som brænder, men Hammerglass brænder ikke.

Resultatet er, at Nobina vil udstyre flere læskure med Hammerglass.
– Det er tydeligt nemmere for personalet at tørre graffiti bort, end at trampe rundt i knust glas og slæbe tunge ruder. Og foruden det forbedrede arbejdsmiljø og den forbedrede økonomi er der en tredje faktor, som er mindst ligeså vigtig, nemlig at vores kunder kan vente på bussen i funktionsdygtige og rene læskure, så vi er meget tilfredse!


2021-02-01

Gävles stoltheder bag Hammerglass

Hvem vil du gerne spejle dig i, Babsan eller Rock-Olga? Rolf Lassgård eller Thomas Di Leva? Kendisspejlene på den nye gågade i Gävle løfter hele midtbyen.

"Før var her lidt halvtrist, men nu er det rigtig godt" konstaterede en Gävlebo til SVT Nyheter, da den nye gågade i Gävle blev indviet inden årsskiftet.

Vi synes også, at resultatet er blevet virkelig godt, og takker Gävle kommune for den sjove og anderledes opgave med at beskytte byens lokale stjerner bag Hammerglass-spejle. Nu kan de kendte ansigter sprede glæde og stolthed til forbipasserende (som måske benytter chancen for at spejle sig i sit idol), og kommunen behøver ikke at bekymre sig om hærværk.
Sjovt, innovativt og holdbart, just the way we like it.


2021-01-31

Fik du et svar, Mr Jones?

Det ved vi desværre ikke, men hvis spørgsmålet var blevet stillet til Hammerglass, havde vi i det mindste ikke påstået, at det er en velfungerende løsning at lappe og reparere de samme busskure igen og igen.

Signaturen Mr Jones skriver i et læserbrev til Hallands Nyheter, hvordan han endnu en gang har læst en redegørelse for, hvor mange skader der sker på lenets busskure samt omkostningerne til reparationer.

"Jeg har i mange år været forundret over, hvorfor Hallandstrafiken har busskure af materialer, der er meget lette at slå i stykker for de personager, der fornøjer sig med den slags. Kan nogen svare på, hvorfor man ikke anvender et andet materiale, for eksempel plexiglas, for at holde omkostningerne nede? Penge der i stedet kunne bruges til rejsekort til pensionister, så vi der bor på landet, slipper for at tage bilen, hver gang vi skal til byen."

Vi tror heller ikke, at Mr Jones ville være blevet tilfreds med plexiglas!

Vi ser ofte i læserbreve til aviser, at rejsende (som signaturen Mr Jones til Hallandstrafiken) stiller spørgsmål ved, hvorfor busskure ikke laves af plexiglas i stedet for almindeligt glas – i den tro, at skurene så ville holde bedre. Det ville de ganske vist, men de ville alligevel ikke holde særlig godt.

Tre årsager:

  1. Plexiglas bliver meget let ridset. Busskuret ser hurtigt slidt ud.
  2. Plexiglas tåler ikke opløsningsmidler, hvilket gør det svært at fjerne graffiti. Pladerne får et mælkeagtigt udseende, og udsynet bliver dårligere for rejsende og buschauffører.
  3. Plexiglas brænder ved antændelse.

Polykarbonat ville være et bedre alternativ. Det er en sej, ubrydelig termoplast, som er 300 gange stærkere end almindeligt glas – til sammenligning med plexiglas, som er 30 gange stærkere. Uden overfladebelægning er polykarbonat dog i lighed med plexiglas let at ridse og kan hurtigt begynde at gulne.

Hammerglass polykarbonat – det bedste alternativ!

Tre årsager:

  1. Vores polykarbonat har en unik kiseloxidbelægning, som forhindrer pladerne i at gulne. Overfladebelægningen er glat og gør pladen nem at rengøre for graffiti med almindeligt rengøringsmiddel.
  2. Vores ubrydelige busskur er udviklet med vores egen ramme med specialbeslag, som gør det umuligt at sparke pladerne ud, når vandalen bliver frustreret over, at de ikke går i stykker.
  3. Hammerglass brænder ikke.

Resultatet, Mr Jones, ville blive, at dit busskur altid opleves som rent og trygt – og frem for alt helt.


2021-01-30

Nu kan du trygt gå over Norvikbanen

Det føles vanvittig godt i sjælen at bygge infrastruktur, der hjælper mennesker tættere på naturen.

Hammerglass har sat deres bomærke på gangbroen over Norvikbanen ved Nynäshamn, mellem Blomenstorp og Alhagen. Her er man velkommen til at snøre skoene, fylde rygsækken med ostemadder og en termokande kaffe og begive sig ud mod Alhagens englandskab.

Gang- og cykelbroen er en af tre brosektioner, som vi har bygget og monteret med Stockholms Havne som ordregiver.
– De bygger et nyt kæmpeanlæg uden for Nynäshamn, og som en del af projektet anlægges der en ny jernbane. Det er den, vil har lavet tre elbeskyttelsesanordninger til på broer, foruden GC-broen en bro med biltrafik og en tilpasningsdel, siger Ulf Bergström, forretningsområdechef.

Graffiti, tags eller anden tilsmudsning kan fjernes med de fleste kendte rengøringsmidler og kemikalier uden at Hammerglass-pladerne tager skade.

Risikoen for el-ulykker med alvorlige personskader som følge er altid givet i nærheden af højspænding og kontaktledninger. Tagløsningen i brudsikkert Hammerglass opfylder de seneste retningslinjer for el-sikkerhed ved montage på bro over jernbanespor.