hammerglass bullerskarm hjulsta 1300x400-8

En støjskærm konstrueret uden stolper ... Er det overhovedet muligt?

Hammerglass først med en stolpefri støjskærm!

En støjskærm konstrueret uden stolper ... Er det overhovedet muligt? Det har Hammerglass netop bevist, og nu er den blevet monteret i Hjulsta helt i tråd med Trafikverkets nytænkende vision.

Der var sikkert mange, der tøvede lidt, da Trafikverket i 2018 udsendte en forespørgsel om en overlappende, stolpefri støjskærm i tre forskellige grønne nuancer til storprojektet Förbifart Stockholm gældende delen ved Hjulsta Syd og Nord. Skærmen skulle også have et skærmtryk til beskyttelse af fugle.
– Det er en helt usædvanlig skærm, og vi har aldrig bøjet polykarbonat på denne måde før, siger Ulf Bergström, der er forretningsområdechef for Infrastructure hos Hammerglass.
– Men innovation er sjovt, og vi kan godt lide udfordringer, så jo mere avanceret, jo bedre. Det er jo en flot konstruktion, der føles helt i overensstemmelse med fremtidens krav til infrastruktur og social nytte.

Hvilke udfordringer stod I overfor?
– Bukningen var avanceret og tog tid at opnå, og selv fastgørelsen er meget anderledes end på en traditionel støjskærm. I en stolpefri konstruktion skal du have perfekt kontrol over, hvordan temperaturforskelle og andre bevægelsesfaktorer påvirker den kinetiske energi i materialet, og at skærmen er tæt. Der har været meget at tage hensyn til.

Se fakta for projektet her Download brochure  Download produktblad

Hammerglass Hjulsta bullerskärm

"Dejligt at kunne gøre arkitekten glad"

 

Hammerglass-konstruktøren og bukkespecialisten Kenneth Sonnäng måtte kæmpe lidt, før han knækkede nødden med 90-graders bukning.
– Det føles som en fjer i hatten for Hammerglass, at det lykkedes.


Bukning i en 90-graders vinkel i tre forskellige retninger er "hemmeligheden" bag den stolpefri støjskærms stabilitet.
– Alt bevæger sig med kulde og varme, og vi arbejder med glidesamlinger overalt, men i starten var det selve bukningen, der satte os på prøve, at polykarbonatpladen ikke knækkede.

 

Hvor mange forsøg skulle der til, før det lykkedes?
– Det vil jeg helst ikke afsløre! Nu går det fint. Vi bukker her i Förslöv og der kommer til at være omkring tusind bukkede Hammerglass-paneler, der skal op til Hjulsta.

 

Hvad synes du selv om skærmens udformning?
– Det her er jo lidt af en arkitekts drøm, så det er dejligt, at jeg kunne indfri den for Mats Broman, der er arkitekt hos Trafikverket.

Hammerglass Hjulsta bullerskärm Mats Broman

 

"Lethed, gennemsigtighed og elegance"

 

Arkitekten bag den stolpefri støjskærm er Mats Broman, der i tæt samarbejde med sin kollega Richard Rotstein har skabt noget, som ingen faktisk har set før.

 

Der var en del ønsker på bordet under udviklingen af skærmene. De skulle have følgende egenskaber:

 

  • Selvbærende og identiske (monteret vinkelret ved kanten)
  • Æstetiske og give et "let" indtryk
  • Enkle at håndtere og montere
  • Indeholde et minimum af komponenter
  • Enkle at masseproducere

Støjskærmen som helhed måtte ikke indeholde slørende eller grimme stålkonstruktioner.

Hammerglass Hjulsta bullerskärm Mats Broman

 

Mats Broman, Trafikverket:
– At vi valgte at give skærmene en grøn nuance hænger sammen med, at landbroen, som de er placeret på, løber hen over et grønt område. Det føles som en fin tilpasning til naturen med de tre forskellige grønne nuancer, som faktisk skaber lidt liv i skærmen. Det er dermed også en bonus, fordi det bliver nemmere at udskifte skærme, der skulle blive beskadiget i fremtiden, da det dermed ikke gør så meget, hvis de har en lidt anden nuance.

 

Hvordan synes du, at resultatet blev??
– Jeg er virkelig tilfreds. Den lange bro har fået lidt af en arkitektonisk overhaling med skærme med lethed, gennemsigtighed og elegance, samtidig med at de er "smarte" og økonomiske ud fra et produktions- og monteringsmæssigt perspektiv.

Flere nyheder