Vi anvender cookies for at give dig den bedst mulige oplevelse med vores websted (for at tilpasse indholdet, analysere webtrafikken samt for at stille funktioner for sociale medier og annoncer til rådighed). Du godkender anvendelsen af cookies, hvis du surfer videre på webstedet. For mere information om vores private policy klik her>>
Infrastruktur 2019-02-27

Hammerglass gør livet roligere i Burlöv

Hammerglass er en del af Trafikverkets kæmpeprojekt ”Fyra Spår”, hvor den sydlige stambane mellem Malmö og Lund fordobler sin sporkapacitet. Allerede 2018 startede Hammerglass sit bidrag til et bedre lydmiljø, idet der blev monteret en brudsikker, højeffektiv støjskærm på broen over Lommavägen i Arlöv.

”Fire spor” og togstrækningen mellem Lund og Arlöv bygges i mange sektioner under markniveau for at reducere støjgener for beboere langs strækningen. Men på de steder hvor det er uundgåeligt at toget kører på markniveau, fx ved Burlöv og landsbyens nye pendlerstation, skal der andre støjdæmpende foranstaltninger til.  Her kommer Hammerglass med sine skræddersyede produkter og sin mangeårig erfaring i støjbekæmpelse langs jernbaneskinner og veje til at sørge for, at støjniveauet langs togstrækningen holdes på et ørevenligt niveau. Ordregiver og bygherre for projektet er Trafikverket og hovedentreprenør er konsortiet NCC/OHL.

Under den kommende periode kommer Hammerglass til at bygge yderligere fire støjskærme, som i alt måler en længde på ca. 200 meter. Hele byggeprocessen løber over et tidsrum på tre år, hvoraf den første etape udførtes under efteråret 2018. En komplicerende faktor ved projektet er, at det ikke er muligt at anvende standardløsninger pga. forbipasserende højhastighedstog.

Ulf Bergström, som er ansvarlig for forretningsområdet Infrastruktur hos Hammerglass AB, kommenterer Hammerglass skræddersyede løsning:
– På grund af at vi må dimensionere skærmene ud fra det forhold, at der passerer højhastighedstogsæt med en hastighed på op til 250 km/h, kan vi ikke anvende standardløsninger. Konstruktionen skal tilpasses for at kunne tåle det tryk som dannes, når et tog med høj fart kører forbi. I dette tilfælde hjælper det at kunne arbejde med egne konstruktører, så løsningen kan optimeres med udgangspunkt i materialet. Trafikverket har valgt os på grund af vores gode referencer og produktet, som med sin holdbarhed sikrer en lang livslængde.
Støjskærmene, som monteres i Hammerglass eget stolpesystem, kommer til at være op til ca. fire meter høje og forsynes med et påtrykt motiv, som både reducerer risikoen for påflyvning af fugle men også virker dekorativt.

Den komplette ordresum for Hammerglass arbejde i denne etape løber op på ca. 5,2 millioner SEK, og med tanken om at der i ”Fire spor” gemmer sig mange flere etaper, er der håb om at kunne levere flere løsninger, som bidrager til et mere sikkert og roligere nærmiljø omkring jernbanen.
– Da hele ”Fire spor” er et kæmpeprojekt, som regnes at være færdig i drift 2024, håber vi at vores tjenester vil blive til nytte i fremtiden. En af vores største styrker er, at vi leverer komplette projekter fra idé til slutbesigtigelse og dermed tager ansvaret for både design og konstruktion, lyder den afsluttende kommentar fra Ulf Bergström.

For spørgsmål eller mere information kontakt venligst følgende personer hos Hammerglass Danmark Aps:
Kim Walbom, Regionsansvarlig Hammerglass Danmark: kim.walbom@hammerglass.dk, +45 2835 5328
Bengt Nilsson, CEO: bengt.nilsson@hammerglass.se, +46 733 54 00 29

OM Hammerglass AB
Virksomheden blev startet i 2006 med fokus på ejendomsbranchen og er den eneste virksomhed, som tilbyder brudsikkert isoleringsglas med fuld isoleringsglasgaranti til skoler, butikker, industribygninger m.m. I dag har Hammerglass yderligere to divisioner. Division Infrastruktur står frem med egne løsninger til brudsikre støjskærme, læskærme, jernbanestationer, broer og tunneller. Division Automotive fokuserer på entreprenørmaskiner og udrykningskøretøjer. Selskabet genererer en omsætning på omkring 80 millioner SEK og har 35 ansatte. Ca. 30% af omsætningen kommer fra eksportvirksomhed, med Norden, Tyskland og USA/Kanada som de største aftagere. Selskabet ejes af CEO Bengt Nilsson, LMK Industri AB og af Roy Hansson.


2021-02-01

Gävles stoltheder bag Hammerglass

Hvem vil du gerne spejle dig i, Babsan eller Rock-Olga? Rolf Lassgård eller Thomas Di Leva? Kendisspejlene på den nye gågade i Gävle løfter hele midtbyen.

"Før var her lidt halvtrist, men nu er det rigtig godt" konstaterede en Gävlebo til SVT Nyheter, da den nye gågade i Gävle blev indviet inden årsskiftet.

Vi synes også, at resultatet er blevet virkelig godt, og takker Gävle kommune for den sjove og anderledes opgave med at beskytte byens lokale stjerner bag Hammerglass-spejle. Nu kan de kendte ansigter sprede glæde og stolthed til forbipasserende (som måske benytter chancen for at spejle sig i sit idol), og kommunen behøver ikke at bekymre sig om hærværk.
Sjovt, innovativt og holdbart, just the way we like it.


2021-01-31

Fik du et svar, Mr Jones?

Det ved vi desværre ikke, men hvis spørgsmålet var blevet stillet til Hammerglass, havde vi i det mindste ikke påstået, at det er en velfungerende løsning at lappe og reparere de samme busskure igen og igen.

Signaturen Mr Jones skriver i et læserbrev til Hallands Nyheter, hvordan han endnu en gang har læst en redegørelse for, hvor mange skader der sker på lenets busskure samt omkostningerne til reparationer.

"Jeg har i mange år været forundret over, hvorfor Hallandstrafiken har busskure af materialer, der er meget lette at slå i stykker for de personager, der fornøjer sig med den slags. Kan nogen svare på, hvorfor man ikke anvender et andet materiale, for eksempel plexiglas, for at holde omkostningerne nede? Penge der i stedet kunne bruges til rejsekort til pensionister, så vi der bor på landet, slipper for at tage bilen, hver gang vi skal til byen."

Vi tror heller ikke, at Mr Jones ville være blevet tilfreds med plexiglas!

Vi ser ofte i læserbreve til aviser, at rejsende (som signaturen Mr Jones til Hallandstrafiken) stiller spørgsmål ved, hvorfor busskure ikke laves af plexiglas i stedet for almindeligt glas – i den tro, at skurene så ville holde bedre. Det ville de ganske vist, men de ville alligevel ikke holde særlig godt.

Tre årsager:

  1. Plexiglas bliver meget let ridset. Busskuret ser hurtigt slidt ud.
  2. Plexiglas tåler ikke opløsningsmidler, hvilket gør det svært at fjerne graffiti. Pladerne får et mælkeagtigt udseende, og udsynet bliver dårligere for rejsende og buschauffører.
  3. Plexiglas brænder ved antændelse.

Polykarbonat ville være et bedre alternativ. Det er en sej, ubrydelig termoplast, som er 300 gange stærkere end almindeligt glas – til sammenligning med plexiglas, som er 30 gange stærkere. Uden overfladebelægning er polykarbonat dog i lighed med plexiglas let at ridse og kan hurtigt begynde at gulne.

Hammerglass polykarbonat – det bedste alternativ!

Tre årsager:

  1. Vores polykarbonat har en unik kiseloxidbelægning, som forhindrer pladerne i at gulne. Overfladebelægningen er glat og gør pladen nem at rengøre for graffiti med almindeligt rengøringsmiddel.
  2. Vores ubrydelige busskur er udviklet med vores egen ramme med specialbeslag, som gør det umuligt at sparke pladerne ud, når vandalen bliver frustreret over, at de ikke går i stykker.
  3. Hammerglass brænder ikke.

Resultatet, Mr Jones, ville blive, at dit busskur altid opleves som rent og trygt – og frem for alt helt.


2021-01-30

Nu kan du trygt gå over Norvikbanen

Det føles vanvittig godt i sjælen at bygge infrastruktur, der hjælper mennesker tættere på naturen.

Hammerglass har sat deres bomærke på gangbroen over Norvikbanen ved Nynäshamn, mellem Blomenstorp og Alhagen. Her er man velkommen til at snøre skoene, fylde rygsækken med ostemadder og en termokande kaffe og begive sig ud mod Alhagens englandskab.

Gang- og cykelbroen er en af tre brosektioner, som vi har bygget og monteret med Stockholms Havne som ordregiver.
– De bygger et nyt kæmpeanlæg uden for Nynäshamn, og som en del af projektet anlægges der en ny jernbane. Det er den, vil har lavet tre elbeskyttelsesanordninger til på broer, foruden GC-broen en bro med biltrafik og en tilpasningsdel, siger Ulf Bergström, forretningsområdechef.

Graffiti, tags eller anden tilsmudsning kan fjernes med de fleste kendte rengøringsmidler og kemikalier uden at Hammerglass-pladerne tager skade.

Risikoen for el-ulykker med alvorlige personskader som følge er altid givet i nærheden af højspænding og kontaktledninger. Tagløsningen i brudsikkert Hammerglass opfylder de seneste retningslinjer for el-sikkerhed ved montage på bro over jernbanespor.